0


יצירת קשר


חפשו אותנו ברשתות

facebook
instagram
קאבר

22/08/2024

טווח נסיעה ברכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת

טווח נסיעה ברכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת עכשיו במגזין רכב אלדן, חדשות רכב אלדן!

המעבר לרכב החשמלי מביא אתו יתרונות רבים כמו טכנולוגיה ברמה גבוהה, נוחות שימוש ויעילות רבה. לצד זה נכנס לחיינו מונח חדש: "חרדת הטווח". מושג זה משפיע, במידה מסוימת, על אלו שכבר יש ברשותם רכב חשמלי ואף יותר על אלו המתלבטים האם לעשות את הצעד ולעבור לרכב החשמלי. מהי "חרדת הטווח"? מהו טווח הנסיעה של הרכב החשמלי, מהם הגורמים המשפיעים עליו וכיצד ניתן להגדיל את טווח הנסיעה שלו?

מהי "חרדת הטווח" והאם יש ממה לחשוש?

המונח "חרדת הטווח" מתאר מצב שבו יוצאים לדרך וקיים חשש כי אנו עלולים להיתקע בצד הדרך עם מיכל דלק ריק או עם  סוללה ריקה. כאשר מדובר ברכב מנוע בעירה, החשש נמוך יותר בשל התפיסה כי פריסת תחנות הדלק היא רחבה ומספקת. אולם, ברכב החשמלי גובר החשש בשל התפיסה כי אין עמדת טעינה בקרבת מקום.

החשש ממצב שכזה החל כאשר סוללת הרכב החשמלי הספיקה לטווח נסיעה של 150 עד 250 ק"מ בין טעינה לטעינה. ככל שחלף הזמן, ועם התקדמות טכנולוגית הקשורה לסוללת הרכב החשמלי, כיום ניתן למצוא כלי רכב חשמליים עם טווח נסיעה של 400 ק"מ ויותר (שווה ערך לטווח נסיעה של רכב מנוע בעירה עם מיכל דלק מלא).

יצרניות הרכב החשמלי משקיעות מאמצים רבים על מנת לייצר סוללה חזקה ויעילה יותר עם קיבולת גבוהה על מנת לשפר להאריך את טווח הנסיעה של הרכב.

מגמת השיפור נמצאת גם בפריסה של תחנות הטעינה הציבוריות, כך שבשנים הקרובות נוכל לראות יותר עמדות טעינה לרכב חשמלי ופחות עמדות תדלוק לרכב מנוע בעירה.

טווח הנסיעה של הרכב החשמלי והגורמים המשפיעים

טווח הנסיעה של רכב חשמלי לאחר טעינת הסוללה במלואה די דומה לטווח נסיעה של רכב עם מנוע בעירה לאחר תדלוק מלא של מיכל דלק. קיימים גורמים שונים המשפיעים על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי, חלקם תלויים בנהג ובאופי הנהיגה שלו, וחלקם תלויים בנתוני הרכב וגודל הסוללה, תוואי הדרך ואף במזג האוויר. נעבור על הגורמים המרכזיים המשפעים על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי:

  1. קיבולת הסוללה - מתייחסת לכמות האנרגיה שניתן לאחסן בסוללה. הקיבולת נמדדת בקילוואט לשעה (קוט"ש) ומשפיעה על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי. ככל שקיבולת הסוללה גבוהה יותר, כך טווח הנסיעה יהיה גדול יותר ולהיפך.
  2. יעילות הסוללה - כמו כל סוללה חשמלית, גם זו המותקנת ברכב החשמלי נשחקת עם הזמן והיעילות שלה יורדת וכתוצאה מכך משפיעה על טווח הנסיעה. מחקרים שנעשו בתחום זה, טוענים כי רכב חשמלי יכול לאבד 1%-3% מיכולת הסוללה בכל שנה.
  3. משקל הרכב - ככל שהרכב קל יותר ומעמיסים עליו פחות משקל, כך ניתן להשיג טווח נסיעה ארוך יותר עם כמות נתונה של אנרגיה.
  4. הרגלי נהיגה אגרסיביים כמו האצה או בלימה מהירה, נסיעה במהירות גבוהה והחלפת נתיבים באופן תדיר, הם בין הגורמים המרכזיים המשפיעים על טווח הנסיעה.
  5. תנאי הדרך - נסיעה בעליה מכבידה על ניצולת הסוללה ודורשת השקעת אנרגיה יתרה. לעומת זאת, נסיעה בירידה מעודדת האטה רגנרטיבית ומסייעת בטעינת הסוללה.
  6. תנאי מזג אוויר - מזג אוויר קיצוני (חם מדי או קר מדי) עשוי להשפיע על טווח הנסיעה ברכב החשמלי בעשרות אחוזים של ירידה/הפחתה בטווח הנסיעה.

כיצד ניתן  להגדיל את טווח הנסיעה של הרכב החשמלי?

נתוני טווח הנסיעה המפורסמים על ידי יצרני הרכב החשמלי הינם לפי תקן WLTP והם עשויים להשתנות ולהיות מושפעים מגורמים שונים אשר צוינו בסעיף הקודם. יחד עם זאת, הקפדה על מספר כללים תסייע להגדיל את טווח הנסיעה קרוב ככל האפשר לטווח המפורסם על ידי יצרני / יבואני הרכב החשמלי:

  1. תקינות הסוללה - הקפדה על מספר כללים פשוטים תאפשר לכם לשמור על אורך החיים של הסוללה.
  2. הורדת משקל מיותר - הרכב אינו מחסן, ויש להימנע מפריטים מיותרים ברכב ובעיקר כבדים.
  3. אופי הנהיגה הוא הגורם המרכזי המשפיע על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי, היות והוא לגמרי בשליטת הנוהג ברכב ולכן:
  • יש להקפיד על מהירות הנסיעה - בכביש עירוני רצוי לשמור על מהירות של 50 קמ”ש ובכביש מהיר רצוי לשמור על מהירות של עד 110 קמ"ש.
  • נהיגה במצב ECO יכולה לסייע בהפחתת צריכת האנרגיה ברכב.
  • יש להימנע מבלימות פתאומיות, אשר גורמות לשימוש בבלמים באופן שאינו מאחזר אנרגיה בצורה אופטימלית.
  • שימוש בבלימה רגנרטיבית, תוך הקפדה על נהיגה בצורה מתונה ושמירת מרחק מהרכב שלפנינו, תאפשר לרכב לייצר אנרגיה לצורך טעינת הסוללה.
  • שימוש בבקרת שיוט יפחית מעומס הנהיגה כך שתעבור כמות נכונה יותר של זרם למנועים. מערכות בקרת שיוט מתקדמות מסוגלות לקרוא את תמרורי הדרך ולהתאים את קצב הנסיעה.
  • סגירת חלונות בזמן נסיעה תפחית מערבולות אוויר אשר מגדילות את מקדם הגרר האווירודינמי של הרכב ומקשות על התקדמותו.

4. אבזור חיצוני - רצוי להימנע מאלמנטים שאינם אווירודינמיים (גגון, מתקן לנשיאת אופניים וכו'), אשר מגדילים את התנגדות האוויר בנסיעה, פוגעים באווירודינמיקה ומצמצמים את טווח הנסיעה.

5. עדכוני תוכנה לפי הנחיות היצרן יכולים, במקרים מסוימים, לשפר את טווח הנסיעה של הרכב החשמלי.

6. הקפדה על לחץ אוויר תקין בצמיגי הרכב לפי הנחיות יצרן הרכב, תסייע למנוע החשמלי של הרכב להפעיל פחות כוח על מנת להזיז את הרכב.

ev_Newsletter.jpg