08/10/2024
איך נשמור על הרכב החשמלי?
הרכב החשמלי כבר כאן והפופולריות שלו רק צפויה לגדול בשנים הקרובות. חוויית הנהיגה היא אחרת מאשר רכב מנוע בעירה, וכך גם תחזוקת הרכב. הנה כמה דברים שצריך לדעת
המעבר מרכב מנוע הבעירה לרכב החשמלי מצריך שינוי בחשיבה ובהתנהלות היומיומית שלנו בכל הקשור לתחזוקת הרכב בכלל ולשמירה על חיי ותקינות הסוללה שברכב לאורך זמן, בפרט.
ישנם מספר כללים פשוטים שאם נקפיד עליהם ביומיום, יתאפשר לנו לשמור על אורך חיי הרכב החשמלי ותקינות הסוללה לאורך זמן. לעומת זאת, התנהלות לקויה בנושא עשויה לגרום לנזקים מיותרים לרכב, וחבל.
סוללת הרכב וטעינת הרכב החשמלי
הרכיב היקר והחשוב ביותר, והיא למעשה הלב של הרכב החשמלי.
הסוללה ממוקמת בתחתית הרכב ומשמשת לאגירת אנרגיה לצורך הנעת הרכב. ניתן להקביל את הסוללה למיכל הדלק המוכר, בעזרתו ניתן לקבוע את טווח הנסיעה של הרכב. את הסוללה ניתן להטעין בחשמל באמצעות כבל המחובר למקור אנרגיה, וטעינה נכונה של הרכב החשמלי תאפשר נסיעה של מאות ק"מ בהתאם להצהרות יצרני/יבואני הרכב.
הנה כמה כללים שיעזרו לכם לשמור ולהאריך את תוחלת החיים של סוללת הרכב החשמלי:
- הטווח האופטימלי לשמירה על חיי הסוללה הינו 20% עד 90%. ניתן לחבר את הרכב לעמת הטעינה מידי לילה, ואף רצוי להגביל את הטעינה ל-80% עד 90% מקיבולת הסוללה ברכבים שניתן לעשות זאת
- רצוי לא להביא את הסוללה למצב של 0% טעינה. במקרה כזה עלול להיגרם נזק לרכיבים שונים ברכב, ולרוקן את המצבר מה שידרוש את החלפתו
- רצוי להשתמש בעיקר בעמדת טעינה ביתית מסוג AC, ולהפחית את השימוש בעמדת טעינה מהירה מסוג DC. טעינה מסוג AC היא טעינה איטית אשר שומרת על אורך חיי סוללה. טעינה מסוג DC מומלצת לשימוש במקרי חירום בלבד, בנסיעות ארוכות ולעיתים רחוקות
- טמפרטורות קיצוניות של חום וקור פוגעים בחיי הסוללה. רצוי שהרכב החשמלי יהיה במקום סגור או מקורה או לחילופין להחנות אותו בצל, בעיקר כאשר מתכוונים להשאיר את הרכב החשמלי ללא שימוש למשך תקופה ארוכה יחסית
- רצוי לבצע החלפה בין צמיגי הרכב אחת לכמה זמן כדי לשמור על יעילות אופטימלית של הסוללה, עקב שחיקת צמיגי הרכב ובלאי לא אחיד ביניהם
- רצוי להימנע מנהיגה רצופת האצות ובלימות, אשר פוגעת באיכות הסוללה ומצמצמת את אורך חייה
- לעמדת הטעינה מחובר כבל שבעזרתו טוענים את הרכב החשמלי. לכבל הטעינה יש בלאי טבעי, ולכן חשוב להקפיד על תקינותו
- אין להטעין את הרכב החשמלי עם כבל סבתא כדרך השגרה. במידה ולא ניתן להטעין את הרכב בדרך אחרת, אלא רק באמצעות כבל סבתא, יש להקפיד על מקסימום שעתיים של טעינה
- טעינה ביתית רגילה היא האופציה הטובה והזולה ביותר לשמירה על חיי הסוללה
תחזוקת הרכב החשמלי
אחד היתרונות המרכזיים במעבר לרכב החשמלי הוא צמצום משמעותי בשגרת הטיפולים ובצורך לבקר במוסך. שגרת הטיפולים ברכב החשמלי משתנה בין יצרן ליצרן. ישנם מקרים בהם נדרש להיכנס למוסך רק אחת לכמה שנים או כאשר הרכב מגיע למכסת קילומטרים מסוימת.
על מנת שתוכלו לשמור על הרכב החשמלי ועל תקינותו לאורך זמן, אספנו עבורכם מספר פעולות תחזוקה שהקפדה נכונה תסייע לפעילות האופטימלית של הרכב:
- ביצוע שגרת טיפולים הנדרשת בהתאם להוראות יצרן הרכב תשמור הן על תקינות הרכב לאורך זמן והן על האחריות המוענקת לרכב
- בדיקת מצב הצמיגים ומצב לחץ האוויר באופן שגרתי, כדי להבטיח יעילות ובטיחות
- השימוש בבלימה הרגנרטיבית ברכב החשמלי מפחית את השימוש בבלמים ולכן השחיקה נמוכה באופן משמעותי מרכב מנוע בעירה. למרות זאת, רצוי לבדוק את תקינות מערכת הבלמים אחת לתקופה
- ברכב שבו הסוללה מצוידת במערכת ניהול חום (שתפקידה לשמור על טווח טמפרטורות "בריא"), חשוב להקפיד על תחזוקה שגרתית של נוזל הקירור בהתאם להוראות יצרן הרכב
- בדיקת נוזלים, אותה ניתן לבצע באופן עצמאי: נוזל שטיפת חלונות ומפלסי הנוזלים של מערכת הקירור של הסוללה
- החלפת מגבים אחת לשנה או כאשר הם מתכלים
עדכוני תוכנה
ברכב החשמלי מותקנת תוכנה השולטת בתחומים שונים הקשורים בתפעול הרכב. מעת לעת, יצרני הרכב משחררים עדכוני תוכנה המשפרים את ביצועי הרכב, מתקנים תקלות ולעיתים גם מוסיפים תכונות חדשות. שמירה על תוכנה מעודכנת תסייע לרכב לפעול בצורה מיטבית ותקינה לאורך זמן.