0


יצירת קשר


חפשו אותנו ברשתות

facebook
instagram
Article Main

21/09/2024

מה חשוב לבדוק לפני רכישת רכב חשמלי?

רכישת רכב חשמלי דורשת כמה הכנות הנה כמה דברים שחשוב לדעת לפני רכישת רכב חשמלי

מזל טוב! החלטתם להחליף את הרכב ולעבור לרכב חשמלי. אם הגעתם לשלב השאלות: "מהו הרכב החשמלי הכי מומלץ"? או "איזה רכב חשמלי כדאי לקנות"? אתם לא לבד. זו אכן התלבטות לגיטימית והתשובה הטובה ביותר היא: "מה שהכי מתאים לכם". למה הכוונה? משתלם ומתאים לצרכים האישיים שלכם. לפני שתקבלו את ההחלטה הנכונה עבורכם, ריכזנו כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון

הרכב שהכי מתאים לכם

שוק הרכב החשמלי מתפתח ומאפשר בחירה בין קטגוריות שונות, דגמים שונים ורמות אבזור מרובות. הרכב החשמלי כולל מערכות טכנולוגיות ובטיחותיות מתקדמות, לכן, אין שום סיבה לבחור ברכב חשמלי שאינו עומד בסטנדרט הבטיחות הגבוה.

תקציב מוגדר ומגוון אפשרויות לבחירה

רכישת רכב חשמלי היא החלטה כספית משמעותית, ולכן חשוב להבין מהו התקציב העומד לרשותכם. יש לקחת בחשבון את העלויות הנוספות כמו עמדת טעינה והתקנתה, עלות הביטוח, אגרת הרישוי, התחזוקה והחסכון הגדול בעלות האנרגיה. כיום, יש מגוון רחב של אפשרויות לרכישת רכב כמו רכישה במזומן, באמצעות מימון או באמצעות ביצוע עסקת ליסינג פרטי אשר מבטלת את כל הטרחה הכרוכה ברכישת הרכב ובתחזוקתו.

שירות ואחריות

רכישת רכב חשמלי מחייבת תשומת לב מיוחדת לנושא השירות והאחריות. חשוב לבדוק מי עומד מאחורי המותג ומהי תקופת האחריות הניתנת לרכב, לסוללה ולרכיבים אחרים. מרבית יבואני הרכב החשמלי מציעים שלוש שנות אחריות על הרכב (או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם) ו-שבע עד שמונה שנות אחריות לסוללת הרכב (או 160,000 ק״מ, המוקדם מביניהם), ממועד רכישת הרכב. האחריות הניתנת משתנה מיצרן ליצרן, ולכן מומלץ לבדוק בהתאם לרכב הנרכש.

טווח נסיעה אשר עונה על צרכי הנסיעה היומיומית

במקרה זה, חשוב לדעת האם הרכב החשמלי יאפשר לעבור טווח נסיעה סביר בין טעינה לטעינה. נתון זה מופיע במפרט הטכני של הרכב ("טווח נסיעה מרבי משולב לפי תקן WLTP").

לצורך כך, נבדוק מהי קיבולת הסוללה של הרכב. נתון זה נמדד לפי יחידת מדידה הנקראת קילו-וואט שעה (KWH) - קוט"ש. קיבולת הסוללה משפיעה באופן ישיר על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי. ככל שקיבולת הסוללה תהיה גדולה יותר, כך הרכב יוכל לנסוע מרחק גדול יותר, ולהיפך.

תשתית טעינה מתאימה

על מנת שתוכלו להטעין את הרכב החשמלי, יש לוודא כי קיימת תשתית טעינה ביתית מתאימה. תשתית הטעינה כוללת:

  1. בעלות על מקום החניה - אם גרים בבית פרטי עם חניה בבעלות, אין בעיה להתקין עמדת טעינה. לעומת זאת, אם גרים בבית משותף יש לוודא כי החניה בבעלותכם ורשומה על שמכם בטאבו. במקרה שכזה, דיירי הבית המשותף אינם יכולים למנוע את התקנת עמדת הטעינה, שכן מדובר בשימוש רגיל וסביר ואין כל פגיעה ברכוש המשותף.
  2. עמדת טעינה - עמדת טעינה היא מכשיר המספק אנרגיה חשמלית לטעינה של כלי רכב חשמליים. העמדה תהיה לרוב עמדה קבועה המחוברת לרשת החשמל, בעלת שקע או כבל המאפשר חיבור לכלי רכב חשמלי. בזמן חיבור הרכב לעמדת הטעינה "נוצר קשר" בין העמדה לבין הרכב החשמלי, שלאחריו העמדה מעבירה את זרם החשמל אל הרכב החשמלי.
  3. בטרם התקנת עמדת הטעינה, יש לוודא כי קיימת תשתית חשמל מתאימה. כלומר, יש לבצע בדיקה על ידי חשמלאי מוסמך באם לוח החשמל מסוגל לעמוד בהספק הנדרש של עמדת הטעינה.

פרק הזמן הנדרש לצורך טעינת הרכב החשמלי

על מנת שנוכל לענות לשאלה זו, נרצה לבדוק את קצב הטעינה של הרכב, אשר נמדד לפי יחידת מדידה הנקראת קילו וואט (KW). קצב הטעינה חשוב גם כאשר בוחרים רכב, וגם כאשר בוחרים עמדת טעינה לרכב, משום שהרכב החשמלי יכול לקבל טעינה בקצב מסוים, ומנגד עמדת הטעינה יכולה להטעין רכב בקצב מסוים. ניתן לומר כי הגורם בעל קצב הטעינה הנמוך יותר יהיה זה שקובע את קצב הטעינה.

לצורך חישוב זמן הטעינה של רכב חשמלי ממצב של סוללה ריקה לחלוטין ועד למצב סוללה מלא של 100%, ניתן להשתמש בנוסחה הבאה: כמות פאזות X עוצמת הזרם X המתח (230V) = הספק.

דוגמא להמחשה:

במקרה של חד פאזי, 16A, 230V, נקבל הספק של: 3.7KW

במקרה של תלת פאזי, 16A, 230V, נקבל הספק של: 11KW

בהנחה ולרכב החשמלי יש קיבולת סוללה של: 60KWH (קוט"ש), זמן הטעינה  של הרכב יהיה כדלקמן:

במקרה של חד פאזי, זמן טעינה של: 16.2 שעות

במקרה של תלת פאזי, זמן טעינה של: 5.5 שעות

ביטוח עמדת הטעינה

כאשר רוכשים רכב חשמלי ורוצים להתקין עמדת טעינה, חשוב לדאוג לכיסוי ביטוחי מפני נזקים שעלולים לקרות כתוצאה מהשימוש בעמדת הטעינה. הכיסוי צריך לכלול את עמדת הטעינה עצמה וגם כיסוי כלפי צד שלישי, כלומר כיסוי לנזקים הנגרמים לצד שלישי על ידי עמדת הטעינה.

בכל מקרה, חשוב לבדוק מול חברת הביטוח מהם הכיסויים הניתנים ולא להסתמך על הכתוב כאן.

ev_Newsletter.jpg