23/09/2024
מהפיכת הרכב החשמלי
במשך למעלה מ-100 שנים שלטו בשוק הרכב העולמי מכוניות המונעות באמצעות מנוע בעירה, אשר נשענו ברובן על שימוש בדלקים מזהמים ומהוות למעלה ממחצית מזיהום האוויר בעולם. שוק הרכב נמצא בעיצומה של מהפכת הרכב החשמלי, המונעת משילוב של התפתחויות טכנולוגיות, כלכליות, רגולטוריות וסביבתיות. מה קורה בעולם ואיך זה משפיע עלינו?
הרכב החשמלי פרץ לחיינו לפני כעשור, אך לקח זמן רב עד שהוא אומץ על ידי הנוהגים ברכב. הקפיצה הגדולה החלה עם ההצלחה של טסלה, דרך השאיפות של יצרניות סיניות לכבוש את עולם הרכב ועד ליצרניות הרכב הגדולות והוותיקות שהצטרפו גם הן למהפיכה המתרחשת בשוק הרכב.
התפתחות טכנולוגית
הרכב החשמלי מוביל מהפיכה טכנולוגית מרשימה המשפיעה על חיינו. החידושים הטכנולוגיים באים לידי ביטוי בשלושה תחומים עיקריים:
- הרכב החשמלי מכיל סוללה הממוקמת בתחתית הרכב החשמלי ומשמשת לאגירת אנרגיה לצורך הנעת הרכב, ולמעשה מחליפה את מיכל הדלק המוכר.
- טעינת הרכב באמצעות עמדת טעינה ייעודית אשר אט אט מחליפה את משאבת הדלק. גם תשתיות הטעינה מתפתחות בקצב מהיר, ומאפשרות טעינה מהירה ונוחה תוך שימוש בטכנולוגיות טעינה מתקדמות.
- חווית שימוש באמצעות אפליקציות חדשות המאפשרות לנהל את הרכב החשמלי ואת טעינת הרכב בקלות.
התפתחות כלכלית
הרכב החשמלי הפך בשנים האחרונות לאלטרנטיבה כלכלית עבור הנוהגים ברכב. בעוד שהעלות הראשונית של רכב חשמלי היא גבוהה יחסית, עלויות התחזוקה והאנרגיה נמוכות משמעותית בהשוואה לרכבי מנוע הבעירה. התפתחות תשתיות הטעינה ומתן תמריצים שונים מסייעים אף הם במעבר לרכב החשמלי.
רגולציה וסביבה
לרכב החשמלי יש תפקיד מפתח בהפחתה מהותית של זיהום האוויר, ולכן המעבר לרכב חשמלי מכיל בתוכו משמעויות בריאותיות וכלכליות רבות המהוות את אחד מהאתגרים המשמעותיים עמו מתמודדות ממשלות ברחבי העולם. החשיבות של מעבר לתחבורה נקייה יותר גרמה לכך שמדינות רבות בעולם רואות ברכב החשמלי כפתרון לבעיית זיהום האוויר. כדי להגביר את השימוש ברכב החשמלי, בחרו מדינות רבות לנקוט במספר צעדים בולטים: צמצום של פליטת מזהמים, הענקת תמריצים ממשלתיים ויצירת מיסוי דיפרנציאלי על רכישת רכבים לפי רמות זיהום, קידום בבניית תשתית טעינה מתאימה, ואף הצהרות כי החל משנה מסוימת תיאסר מכירת רכב שאינו חשמלי.
מה קורה בעולם?
בעשור האחרון, שיעור הרכבים החשמליים מסך הרכבים החדשים שנמכרים בעולם מצוי בעלייה מתמדת של אלפי אחוזים. בשנת 2012 נמכרו ברחבי העולם 59,000 רכבים חשמליים חדשים, אשר היוו 0.2% מכלל הרכבים שנמכרו בשנה זו בעולם. בשנת 2023 נמכרו ברחבי העולם 9.9M רכבים חשמליים חדשים המהווים כ-13% מסך המכירות העולמי.
המסקנה היא: שוק הרכבים החשמליים רק התחיל את הצמיחה ועד לסוף העשור תחזיות מדברות על מכירות של למעלה מ-40% רכבים חשמליים מסך הרכבים החשמליים שנמכרים בכל שנה.
מה קורה בישראל?
שוק הרכב הישראלי נמצא בעיצומה של מהפיכה חשמלית. הרכב החשמלי כובש את השוק הישראלי וצומח באלפי אחוזים. בתוך פרק זמן של חמש שנים צמח השוק מנתון זניח של 613 רכבים חשמליים בשנת 2019 (0.24% מסך הרכבים החשמליים החדשים שנמסרו) ועד לכמעט 48,000 רכבים בשנת 2023 (17.9% מסך הרכבים החשמליים שנמסרו).
לפי נתוני הלמ"ס, נכון לסוף שנת 2023 היו רשומות בישראל כמעט 100,000 מכוניות חשמליות - עליה של כ-100% ביחס לשנת 2022. הערכות מדברות כי בשנת 2030 צפויים לנסוע בכבישי ישראל כ-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים.
לסיכום, המשך הצמיחה בשוק הרכב החשמלי מראה כי אנו צפויים להמשך ביקוש גדול לרכבים חשמליים בעשור הקרוב והרכב החשמלי הוא כיום כמעט חלק מהקונצנזוס של הלקוחות בישראל.