01/10/2024
מילון המונחים לרכב החשמלי
עולם הרכב החשמלי מכיל המון מושגים חדשים שלא הכרנו בעבר ולמי שאינו מכיר, הם עשויים להישמע מסובכים ולעיתים אף מבלבלים. בין אם אתם לפני רכישת רכב חשמלי, או שכבר רכשתם או שאתם רק רוצים להישאר מעודכנים, ריכזנו עבורכם את כל המונחים החשובים שכדאי להכיר
רכב חשמלי (BEV) הוא רכב המונע באמצעות חשמל הנאגר בסוללות, הממוקמות בתחתית הרכב. הסוללות מעבירות זרם חשמלי אל המנוע חשמלי וממנו לגלגלי הרכב.
סוללת הרכב החשמלי (ליתיום-יון) הינה הרכיב היקר והחשוב ביותר ברכב חשמלי. היא ממוקמת בתחתית הרכב החשמלי ומשמשת לאגירת אנרגיה לצורך הנעת הרכב. ניתן להקביל את הסוללה למיכל הדלק המוכר, בעזרתו ניתן לקבוע את טווח הנסיעה של הרכב.
קיבולת סוללה מתייחסת לכמות האנרגיה שניתן לאחסן בסוללה. הקיבולת נמדדת בקילוואט לשעה (קוט"ש) ומשפיעה על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי. ככל שקיבולת הסוללה גבוהה יותר, כך טווח הנסיעה יהיה גדול יותר ולהיפך.
קילוואט (KW) הינה יחידת מידה של הספק חשמלי. נתון זה חשוב משום שהוא מגדיר את קצב הטעינה של הרכב החשמלי.
קילו-וואט שעה (KWH) הינו נתון המייצג את כמות האנרגיה החשמלית שמסוגלת לספק סוללה למשך שעה.
עמדת טעינה היא מכשיר המספק אנרגיה חשמלית לטעינה של רכב חשמלי, בעזרת כבל טעינה.
כבל טעינה מיועד לחיבור בין הרכב החשמלי לבין עמדת טעינה ביתית או ציבורית.
טעינה רגילה (AC) הינה טעינה בהספק נמוך (7.4KW-22KW). יכולה להיות באמצעות עמדת טעינה ביתית או עמדת טעינה ציבורית, אשר מאיצה את קצב הטעינה ל-6-12 שעות טעינה.
טעינה מהירה (DC) הינה טעינה בהספק גבוה (50KW ומעלה). יכולה להיות באמצעות עמדת טעינה ציבורית, המאפשרת למלא כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך כחצי שעה.
טעינה סופר/אולטרה מהירה (DC) הינה טעינה בהספק גבוה מאד (100KW ומעלה). זמן הטעינה אמור להיות אף קצר יותר מעמדת הטעינה המהירה.
סופרצ'ארג'ר (Supercharger) הינה עמדת טעינה מהירה מסוג DC והיא מספקת מהירות טעינה הגבוהה משמעותית ביחס למרבית עמדות הטעינה הציבוריות. העמדה היא ייחודית וזמינה לרכבי טסלה בלבד.
צריכת חשמל הינו נתון המבטא את צריכת האנרגיה של הרכב כפי שמפורסם על ידי יצרן הרכב. נתון זה מקביל לנתון צריכת הדלק ברכב עם מנוע בעירה והוא נמדד בדרך כלל ביחס של וואט-שעה לק"מ. ככל שנתון צריכת החשמל נמוך יותר כך טווח הנסיעה יהיה גדול יותר.
בלימה רגנרטיבית הינה שיטה לאחזור אנרגיה המסייעת להאטה של רכב חשמלי. בתנאים מסוימים ניתן לנהוג בדוושה אחת תוך שימוש מועט בבלמים וכך ניתן להאריך את טווח הנסיעה.
חיבור Type 1 הינו חיבור בעל הספק חד פאזי מקסימלי של 7.4KWH המתאים לטעינה רגילה (AC) והוא פחות נפוץ בישראל. רוב עמדות הטעינה הציבוריות תומכות בחיבור שכזה.
חיבור Type 2 הינו חיבור אשר יכול לעבוד גם עם מערכת חד-פאזית וגם עם מערכת תלת-פאזית ובעל הספק חד פאזי מקסימלי של 22KWH. החיבור מתאים לטעינה רגילה (AC) והוא החיבור הנפוץ בישראל.
חיבור CCS2 הינו חיבור בעל הספק מקסימלי של 350KW המתאים לטעינה מהירה (DC) והוא החיבור הנפוץ ברוב הדגמים החדשים, כולל ברכבי הטסלה.
חיבור CHAdeMO הינו חיבור בעל הספק מקסימלי של 400KW המתאים לטעינה מהירה (DC) והוא חיבור פחות נפוץ בישראל. החיבור נפוץ בעיקר ברכבים יפניים.
תקן NEDC / תקן WLTP הינן שיטות אירופאיות לצורך חישוב צריכת אנרגיה וזיהום אוויר.
תקן ה-NEDC הינו תקן ישן יותר אשר הוחלף על ידי תקן ה-WLTP, אשר נחשב לאמין יותר. טווח הנסיעה של מכונית חשמלית נמדד תחת שני התקנים הללו, לפי נפח הסוללה ויעילות המנועים.