29/09/2024
עמדת טעינה - הסוף של תחנת הדלק?
הרכב החשמלי כבר כאן, מנתק אותנו מהצורך להיכנס לתחנת הדלק ומחבר אותנו לעמדת הטעינה. מהי עמדת טעינה, אילו סוגי עמדות יש לרכב החשמלי ואיך לשמור על עמדת הטעינה לאורך זמן?
עמדת טעינה היא מכשיר המספק אנרגיה חשמלית לטעינה של כלי רכב חשמליים. העמדה תהיה לרוב עמדה קבועה המחוברת לרשת החשמל, בעלת שקע או כבל המאפשר חיבור לכלי רכב חשמלי. בזמן חיבור הרכב לעמדת הטעינה "נוצר קשר" בין העמדה לבין הרכב החשמלי, שלאחריו העמדה מעבירה את זרם החשמל אל הרכב החשמלי.
עמדות טעינה לרכב חשמלי
קיימים שלושה סוגים של עמדות טעינה לרכב חשמלי:
- עמדת טעינה רגילה (AC) - בעלת הספק טעינה של 3.6KW עד 22KW, מוגדרת כ"איטית" יותר ומאפשרת טעינה מלאה של הסוללה בטווח זמן של 6-12 שעות. טעינה מסוג זה יכולה להיות באמצעות עמדת טעינה ביתית או עמדת טעינה ציבורית.
- עמדת טעינה מהירה (DC) - בעלת הספק טעינה של 50KW ומעלה, המאפשרת למלא כ-80% מקיבולת הסוללה בטווח זמן של כחצי שעה. טעינה מסוג זה תהיה באמצעות עמדת טעינה ציבורית.
- עמדת טעינה סופר/אולטרה מהירה (DC) - בעלת הספק טעינה של 100KW ומעלה. זמן הטעינה אמור להיות אף קצר יותר מעמדת הטעינה המהירה. טעינה מסוג זה תהיה באמצעות עמדת טעינה ציבורית.
חריג: לחברת טסלה יש עמדות טעינה ציבוריות ייחודיות המתאימות רק לרכבי טסלה, והן נקראות עמדות סופרצ'ארג'ר (Supercharger). אלו עמדות טעינה סופר/אולטרה מהירות מסוג DC.
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי
כאשר מדברים על עמדת טעינה ביתית, הכוונה היא לעמדת טעינה רגילה מסוג AC. ניתן לחלק את סוגי עמדות הטעינה הביתית לשניים:
עמדת טעינה חד פאזית. משמשת למקרים בהם תשתית החשמל היא ביתית או קטנה.
יתרונות:
- קלות התקנה, בשל הדרישה לחיבור יחיד לתשתית חשמל הקיימת בבניין או בבית.
- יכולת טעינה מוגבלת, במקומות בהם לא ניתן להעביר חשמל תלת פאזי.
חסרונות:
- הספק טעינה נמוך מאד (3.6KW-7.4KW) אשר מאריך את זמן הטעינה באופן משמעותי (עד פי 3).
- יצירת עומסי חשמל על התשתית המקומית אשר עשויה ליצור מגבלה של מספר משתמשים המחוברים בו זמנית לתשתית החשמל.
עמדת טעינה תלת פאזית. משמשת למקרים בהם יש צורך בכמות גדולה יותר של חשמל והתשתית הקיימת מאפשרת זאת.
יתרונות:
- מהירות טעינה גבוהה יותר המאפשרת לקצר את זמן הטעינה באופן משמעותי (עד פי 3), מה שמאפשר יותר נוחות וגמישות.
- מתאימה לרכבים בעלי סוללה גדולה, אשר דורשת זרם טעינה גבוה המסייע לקצר את זמן הטעינה.
חסרונות:
- חיבור תלת פאזי עלול להצריך ביצוע שינויים בתשתית החשמל הקיימת, ולעיתים לגרום להוצאות נוספות ולקושי בהתקנה, בעיקר במקומות בהם תשתית החשמל מוגבלת.
- לעיתים לא ניתן לבצע חיבור תלת פאזי בשל קשיים טכניים.
התקנת עמדת טעינה
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מוסדרת במסגרת תקנות החשמל (התקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי), התש"ף-2020. על פי התקנה, ביצוע התקנה של עמדת טעינה בסמוך לבית המגורים יכולה להיעשות על ידי חשמלאי מוסמך בלבד. תהליך ההתקנה כולל שלושה שלבים:
- בשלב הסקר הטכני יגיע חשמלאי אשר יבדוק האם מקום ההתקנה מתאים להתקנת עמדת טעינה.
- התקנת העמדה תתבצע לאחר שמקום ההתקנה אושר על ידי החשמלאי ותתבצע על ידו בלבד.
- בתום ההתקנה, ולפני הפעלת העמדה בפעם הראשונה, יש לבצע בדיקת חשמל על ידי חשמלאי בודק המאשר כי עמדת הטעינה הותקנה לפי תקנות החשמל והוראות ההנחיה ושהיא מאושרת לחיבור לרשת.
שימוש נכון ותחזוקה שוטפת של עמדת הטעינה
עמדת טעינה, כמו כל מוצר חשמלי אחר, עלולה להתקלקל עם הזמן. יחד עם זאת, הקפדה על כמה הנחיות שגרתיות יכולה לסייע בשמירה על תקינותה ותפקודה של עמדת הטעינה לאורך זמן. אספנו כמה כאלו עבורכם:
- התקנת עמדת הטעינה, כאמור, יכולה להיעשות על ידי חשמלאי מוסמך בלבד ובסיומה, ולפני הפעלת העמדה בפעם הראשונה, יש לבצע בדיקת חשמל על ידי על ידי חשמלאי בודק.
- הפעלה ושימוש לפי הנחיות יצרן עמדת הטעינה.
- להקפיד שלא להטעין את הרכב בעזרת כבל מאריך. במידת הצורך, יש לרכוש כבל המתאים לאורך הרצוי ועומד בתקנים הנדרשים.
- בדיקה שגרתית, במהלכה יש לבדוק את שלמות העמדה, מצב כבל הטעינה ותקינות המתגים. ניתן להיעזר בבעל מקצוע מתאים.
- בדיקה תקופתית של מפסק הפחת (מפסק מגן), אחת לשלוש שנים. הבדיקה תתבצע על ידי חשמלאי מוסמך.
- בדיקת מערכת הטעינה, אחת לשש שנים, תתבצע על ידי חשמלאי מוסמך.