22/04/2024
טיפול לרכב – המדריך המלא לטיפול תקופתי לרכב
רכשתם רכב חדש? אתם בטח מודעים לכך שרכב דורש תחזוקה שוטפת וטיפולים שונים. אז מהי התחזוקה השוטפת שהרכב צריך? איזה סוג טיפולים נדרשים לו ומהי מטרתו של כל טיפול? באיזו תדירות צריך לטפל ברכב וכמה עולה כל הסיפור הזה? בואו נעשה קצת סדר.
בין אם קניתם רכב חדש מסוכנות או שיצאתם מחברת הליסינג עם רכב חדש - אחריות אחזקת הרכב וכלל הטיפולים בו, מוטלים עליכם. לפיכך, זה הזמן להבין איך מטפלים ברכב שלכם, שלב אחרי שלב.
טיפול תקופתי לרכב - טיפול 10,000
קודם כל, מעניין לדעת למה טיפול 10,000 נקרא כך? בעבר היה נהוג לבצע את הטיפול התקופתי אחת ל-10 אלף קילומטרים. עם התקדמות עולם הרכב והתפתחות המערכות, הטיפול התקופתי יכול להתבצע גם לאחר 15 או 20 אלף קילומטרים, אבל השם טיפול 10,000 התקבע. הטיפול התקופתי הקבוע כולל החלפת שמן והחלפת פילטרים, פילטר השמן ופילטר האוויר. טיפול שגרתי יכלול גם בדיקה של מסנן הדלק ושל כלל הנוזלים ברכב, נוזל הגה–כוח, נוזל הבלמים ונוזל תיבת ההילוכים ברכב אוטומט. טיפול זה נקרא גם "טיפול קטן".
לרוב, נהוג לבצע טיפול תקופתי לרכב בסמוך לתאריך חידוש הרישוי השנתי, הטסט. במקרה כזה, מומלץ לבצע בדיקת איתור ליקויים שגרתיים ותקלות מזדמנות. מדובר בבדיקה כללית למערכות הרכב, כלומר: מחשב הרכב, תאורה חיצונית ופנימית, בדיקת בלמים ובדיקת מערכות ההיגוי.
כמה זה עולה לנו?
המחיר לטיפול תקופתי שגרתי משתנה בהתאם לסוג הרכב, שנת הייצור ומצבו המכאני והתחזוקתי, כאשר בטיפול שגרתי נע המחיר בין 350 ל-500 ₪. בדיקה רחבה יותר, צורך בטיפול ספציפי או בחילוף חלקים, ייקרו את המחיר בהתאם.
אם במהלך הטיפול בוצעה בדיקה והתגלה צורך בהחלפת נוזלי הרכב, כלומר, נוזל הגה–כוח, נוזל הבלמים וההילוכים, מחיר הטיפול ינוע בין 700 ל-900 ₪.
טיפול גדול – רצועת טיימינג
טיפול נוסף הנודע בחשיבותו הוא החלפת רצועת הטיימינג. רצועת הטיימינג היא רצועה שלרוב עשויה גומי ותפקידה הוא שליטה בתזמון מערכות שונות במנוע, כמו משאבת המים, בוכנות ושסתומים, והיא נועדה בעיקר לדיוק של פעולות המנוע. עם הזמן, רצועת הטיימינג נשחקת ועלולה להיקרע. השלכות של קריעת רצועת הטיימינג עשויות להיות מסוכנות לנהג ולרכב. שחיקת הרצועה היא תהליך איטי, לכן, אחת ל100,000 ק"מ, חשוב לגשת למוסך ולהחליף את הרצועה בצורה יזומה. החלפת רצועת הטיימינג דורשת גם החלפת גלגלים של חלקים אחרים במנוע, כחלק ממערכת הרצועה, לכן טיפול זה יכול להיות יקר יותר.
טיפולים נוספים – עונתיים
מעבר לטיפול השנתי הקלאסי, כלי הרכב דורש תחזוקה מסביב לשעון ובהתאם לתקופות ועונות השנה. ישנם כמה טיפולים שכדאי לעשות לפני הקיץ ולפני החורף.
טיפול קיץ הוא טיפול שנדרש בכפוף לעלייה בטמפרטורות. נדרשת בדיקה של תא המנוע ונוזל הקירור שברכב עבור בטיחות המנוע ומערכות הרכב, שכן חימום יתר עלול להיות מסוכן. מעבר לכך, כדאי לבדוק גם את מסנן המזגן בפרט ואת מערכת מיזוג האוויר בכלל.
טיפול חורף הוא טיפול שנדרש עם הצניחה בטמפרטורות ובבוא הגשם. חשוב לבדוק את מערכת הבלמים, את מצב שחיקת הצמיגים, את המגבים, את חלקי התאורה בפרט ואת מערכת החשמל והמצבר בכלל.
אחריות – מוסך מורשה
ברכישת רכב מליסינג, כל עוד לא הושלם התשלום ובעלות הרכב עברה לידיכם באופן רשמי, טיפולי הרכב מחוייבים להיעשות בכפוף להוראות החברה. גם ברכישת רכב מהיבואן, אחריות היבואן פגה ברגע שהרכב מטופל על ידי גורם שאינו מוסמך. לכן, הקפידו לבצע כל טיפול ברכב במוסך מורשה בלבד. מוסך מורשה אינו בהכרח מוסך היבואן, אלא כל מוסך המורשה על ידי משרד הרישוי. דגש נוסף הוא עבודה בכפוף להוראות היבואן, כלומר, כל חילוף של כל חלק – יותאם בדיוק לצרכי הרכב ויענה על דרישות היצרן והאחריות.
שורה תחתונה
הרכב הוא כלי הדורש טיפול מרובה ודאגה גם לפרטים הקטנים בכל חלקי השנה. הקפידו על טיפול שנתי, טיפול ה"10 אלף", במוסך מורשה שידאג לבצע את הטיפול לפי הוראות היצרן. בדקו את מחירי המוסכים תוך מתן דגש על אמינות ושימוש בחלקים מקוריים. שימו לב להחלפת רצועת הטיימינג בזמן הנכון ולבדיקה לפני חידוש רישיון הרכב על ידי משרד הרישוי.