0


יצירת קשר


חפשו אותנו ברשתות

facebook
instagram

04/07/2023

איך נשמור על הרכב החשמלי?

סוללת הרכב החשמלי היא הרכיב היקר והחשוב ביותר ברכב החשמלי. היא ממוקמת בתחתית הרכב החשמלי ומשמשת לאגירת אנרגיה לצורך הנעת הרכב. ניתן להקביל את הסוללה למיכל הדלק המוכר, בעזרתו ניתן לקבוע את טווח הנסיעה של הרכב.

את הסוללה ניתן לטעון בחשמל באמצעות כבל המחובר למקור אנרגיה, וטעינה נכונה של הרכב החשמלי תאפשר נסיעה של מאות ק"מ בהתאם להצהרות יצרני/יבואני הרכב ותאריך את חיי הסוללה.

רוב יבואני הרכב החשמלי מציעים אחריות ל-160,000 הקילומטרים הראשונים או לחלופין ל-8 שנים ממועד רכישת הרכב (המוקדם מבניהם) וגם אם תהיה תקלה בסוללה, לא תמיד יהיה צורך להחליף אותה ובמרבית המקרים ניתן יהיה להחליף תא / מודול בודד בלבד.

המעבר מרכב שנוסע על דלק לרכב החשמלי מצריך שינוי בחשיבה ובהתנהלות היומיומית שלנו בכל הקשור לתחזוקת הרכב בכלל ולשמירה על חיי ותקינות הסוללה שברכב לאורך זמן.

התנהלות לא נכונה עשויה לגרום לנזקים של עשרות אלפי שקלים (ובדגמי היוקרה אף מעבר לכך).

ישנם מספר כללים פשוטים שאם נקפיד עליהם ביומיום, יתאפשר לנו לשמור על אורך חיי הרכב החשמלי ותקינות הסוללה לאורך זמן.

טעינת הרכב החשמלי:

  1. מומלץ להגביל את הטעינה ל-80% עד 90% מקיבולת הסוללה ברכבים שניתן לעשות זאת. את הטעינה המלאה נשמור למקרים בהם מתוכננת נסיעה ארוכה.
  2. אין לטעון את הרכב החשמלי עם כבל סבתא כדרך השגרה. (כבל סבתא הוא מטען נייד לרכבים חשמליים שיכול להתחבר לשקע ביתי רגיל, מטען שנחשב לאיטי יחסית) במידה ולא ניתן לטעון את הרכב בדרך אחרת, אלא רק באמצעות כבל סבתא, יש להקפיד על מקסימום שעתיים של טעינה.
  3. מומלץ להפחית את השימוש בעמדת טעינה מהירה (DC), ולהשתמש בעיקר בטעינה רגילה (AC) באמצעות עמדה מתאימה.
  4. טעינה ביתית רגילה היא האופציה הטובה והזולה ביותר לשמירה על חיי הסוללה.
  5. לעמדת הטעינה מחובר כבל שבעזרתו טוענים את הרכב החשמלי. לכבל הטעינה יש בלאי טבעי, ולכן חשוב להקפיד על תקינותו.

שמירה על אורך חיי הסוללה:

  1. חשוב לא להביא את הסוללה למצב של 0% טעינה. במקרה כזה עלול להיגרם נזק לרכיבים שונים ברכב, ולרוקן את המצבר מה שידרוש את החלפתו.
  2. מומלץ להקפיד כי מצב סוללה לא יירד מתחת ל-20% טעינה. הטווח האופטימלי לשמירה על חיי הסוללה הינו 20% עד 90%.
  3. טמפרטורות קיצוניות של חום וקור פוגעים בחיי הסוללה. רצוי שהרכב החשמלי יהיה במקום סגור או מקורה או לחילופין להחנות אותו בצל, בעיקר כאשר מתכוונים להשאיר את הרכב החשמלי ללא שימוש למשך תקופה ארוכה יחסית (מומלץ להשאיר את הסוללה טעונה בכ-50%, מצב המאפשר שמירה טובה על איזון התאים בסוללה).
  4. מומלץ להימנע מהאצות ובלימות  עד כמה שאפשר במהלך הנהיגה , דבר אשר פוגע באיכות הסוללה ומצמצם את אורך חייה.

תחזוקת הרכב החשמלי:

אחד היתרונות המרכזיים במעבר לרכב החשמלי הוא צמצום משמעותי בשגרת הטיפולים ובצורך לבקר במוסך.

שגרת הטיפולים ברכב החשמלי משתנה בין יצרן ליצרן. ישנם מקרים בהם נדרש להיכנס למוסך רק אחת לכמה שנים או כאשר הרכב מגיע למספר קילומטרים מסויים.

בכל מקרה, חשוב להקפיד על:

  1. ביצוע שגרת הטיפולים הנדרשת בהתאם להוראות יצרן הרכב מה שישמור הן על תקינות הרכב לאורך זמן והן על האחריות המוענקת לרכב.
  2. בדיקת צמיגים, איזון גלגלים וכיוון פרונט אחת לתקופה.
  3. ברכב שבו הסוללה מצוידת במערכת ניהול חום (שתפקידה לשמור על טווח טמפרטורות "בריא"), חשוב להקפיד על תחזוקה שגרתית של נוזל הקירור בהתאם להוראות יצרן הרכב.
  4. בדיקת נוזלים, אותה ניתן לבצע באופן עצמאי: נוזל שטיפת חלונות ומפלסי הנוזלים של מערכת הקירור של הסוללה.
  5. החלפת מגבים אחת לשנה או כאשר הם מתבלים.